Acest site foloseşte cookie-uri. Prin continuarea navigării în site, accepţi modul în care folosim aceste informaţii. Află mai multe aici

X

După 1990, sistemul de învățământ a suportat numeroase schimbări legislative și de conducere. În ciuda acestor schimbări, cetățenii percep o serie de probleme rămase încă nerezolvate, conform celui mai recent barometru de opinie pe acest subiect, desfășurat de către echipa proiectului Starea națiunii.

Aproape jumătate dintre participanții la sondajul de opinie au afirmat că în sistemul de învățământ au avut loc destul de multe sau multe schimbări, majoritatea considerând că aceste schimbări au fost mai degrabă proaste.

Referitor la opiniile respondenților cu privire la principalele probleme cu care se confruntă învățământul românesc, două sunt prioritare: indisciplina elevilor și incompetența sau indiferența profesorilor (Figura 1). La acestea se adaugă corupția, politizarea și salariile mici ale profesorilor. Din această ierarhie percepută a problemelor deducem că cele mai multe decurg din calitatea relațiilor interumane.

grafic art 94 1

Figura 1. Principala problemă a școlii românești în viziunea cetățenilor

Sursa datelor: Barometrul Educație, 2018 – proiectul Starea Națiunii

Dacă luăm în considerare nivelul de educație al respondenților, constatăm că persoanele cu studii superioare sunt mult mai exigente privind pregătirea profesorilor și indică în mai mică măsură indisciplina elevilor ca problemă principală. În ceea ce privește vârsta respondenților, persoanele cu vârsta medie de peste 50 de ani consideră în mai mare măsură că politizarea și indisciplina elevilor sunt problemele principale cu care se confruntă învățământul românesc.

Participanții la cercetare au evaluat o serie de afirmații cu privire la performanța sistemului de învățământ, rezultând preponderent că sistemul de educație din România este privat de dotări materiale corespunzătoare și de fonduri de la stat (Figura 2). De asemenea, doar 40% dintre respondenți apreciază că învățământul este o prioritate pentru statul român și este adecvat nevoilor societății și ale copiilor. Aproximativ jumătate dintre respondenții care și-au manifestat opinia cu privire la sistemul de învățământ din România au afirmat că acesta este performant, iar cealaltă jumătate consideră mai degrabă contrariul.

grafic art 94 2

Figura 2. Opinii privind performanța sistemului de învățământ din România

Sursa datelor: Barometrul Educație, 2018 – proiectul Starea Națiunii

În ciuda evaluărilor mai mult sau mai puțin negative, aproape 90% dintre participanții la cercetare se declară mulțumiți și foarte mulțumiți de educația pe care au primit-o la școlile și cursurile pe care le-a urmat până în acest moment. Persoanele mai în vârstă sunt mai mulțumite de educația primită, în comparație cu persoanele mai tinere.

În general, persoanele cu studii superioare sunt mai critice cu privire la învățământul românesc, iar persoanele mai în vârstă au uneori evaluări diferite cu privire la problemele cu care se confruntă sistemul de învățământ din România.

Datele au fost colectate în cadrul barometrului aferent domeniului Educație, realizat în cadrul proiectului SIPOCA 11, prin intermediul interviurilor telefonice (CATI), în luna septembrie 2018. Numărul participanților la studiu a fost de 848 de persoane, eșantion reprezentativ pentru populaţia adultă neinstituţionalizată a României, cu o marjă de eroare de +/- 3.4%.

Graficele și interpretarea au fost puse la dispoziție de Oana Ștefăniță,Valeriu Frunzaru și Flavia Durach, membri în echipa proiectului „Starea Naţiunii”.

www.starea-natiunii.ro