Acest site foloseşte cookie-uri. Prin continuarea navigării în site, accepţi modul în care folosim aceste informaţii. Află mai multe aici

X

E-guvernarea și inovarea sunt considerate astăzi resurse fundamentale pentru transformarea administrației publice într-un instrument de dezvoltare durabilă. Conform UN Global E-Government Readiness Report 2004, guvernarea electronică sau e-guvernarea se referă la utilizarea tehnologiei informației și a comunicațiilor (TIC) și aplicarea acesteia de către guvern pentru furnizarea de informații și servicii publice către cetăţeni. În sens mai larg, e-guvernarea poate fi definită drept utilizarea și aplicarea tehnologiilor informaționale în administrația publică pentru a raționaliza și integra fluxurile de lucru și procesele, a gestiona în mod eficient date și informații, a spori furnizarea de servicii publice, precum și a extinde canalele de comunicare, implicând şi responsablizând, astfel, cetăţenii (UN E-Government Development Index, 2014).

grafic art 47

Sursa datelor: rapoartele UN E-Government Survey

2008: https://publicadministration.un.org/egovkb/Portals/egovkb/Documents/un/2008-Survey/Complete-survey.pdf

2010: https://publicadministration.un.org/egovkb/Portals/egovkb/Documents/un/2010-Survey/Complete-survey.pdf

2012: https://publicadministration.un.org/egovkb/Portals/egovkb/Documents/un/2012-Survey/Complete-Survey.pdf

2014: https://publicadministration.un.org/egovkb/Portals/egovkb/Documents/un/2014-Survey/E-Gov_Complete_Survey-2014.pdf

2016: http://workspace.unpan.org/sites/Internet/Documents/UNPAN97453.pdf

           

Legendă: E-guvernarea este măsurată cu ajutorul unui index (E-government Development Index) care agregă trei dimensiuni: scopul și calitatea serviciilor online (Online Service Index), nivelul de dezvoltare a infrastructurii de telecomunicații (Telecommunication Infrastructure Index) și capitalul uman (Human Capital Index). Indicatorul poate lua valori între 0 și 1, unde 1 reprezintă un nivel avansat de servicii online, infrastructură de telecomunicații și capital uman.

 

În graficul de mai sus, se poate observa că România nu dispune încă de un sistem de e-guvernare suficient de performant, în comparație cu țările din regiune. Mai exact, scorurile înregistrate de România în perioada 2010-2016 o plasează pe ultimul loc în regiune, fiind aproape de Bulgaria, dar la o distanță semnificativă de Ungaria și Polonia. Date fiind aceste coordonate, trebuie menționat faptul că serviciile publice de calitate depind, în mod esențial, și de infrastructura online disponibilă. Investiția în această infrastructură și în dezvoltarea capitalului uman ar trebui tratate ca priorități guvernamentale deoarece ar putea apropia România de țările performante la capitotul e-guvernare și inovare.

Graficul și interpretarea au fost puse la dispoziție de Diana Iancu, Alina Bârgăoanu și Raluca Buturoiu, membri în echipa proiectului „Starea Naţiunii”.

www.starea-natiunii.ro