Acest site foloseşte cookie-uri. Prin continuarea navigării în site, accepţi modul în care folosim aceste informaţii. Află mai multe aici

X

În psihologie, o consistentă parte a studiilor de specialitate este dedicată problemei motivației în muncă. Ce îi determină pe oameni să depună un efort susținut pentru a atinge anumite obiective personale și organizaționale? De răspunsul la această întrebare depinde în bună măsură asigurarea, la locul de muncă, a unui climat adecvat pentru creșterea nivelului de performanță și al productivității angajaților. Factorii motivaționali pot fi intrinseci (individuali) şi extrinseci (organizaţionali). Combinarea acestor factori va determina un comportament individual motivat (sau nu) în vederea obţinerii performanţelor aşteptate. Printre posibilele motivații putem include: dorinţa de a obţine un rezultat concret, nevoia de statut social, presiunea socială, aspiraţiile personale, probabilitatea de a avea succes în activitatea demarată, obişnuinţa, creşterea stimei de sine, etc.

Pentru a cunoaște factorii care îi motivează în prezent pe angajații din România, am întrebat respondenții Barometrului Starea Națiunii realizat în august 2018 în legătură cu o listă de 17 motivații ale muncii. Mai exact, cei chestionați au fost rugați să ne spună în ce măsură cred ei că fiecare dintre cei 17 itemi din figură sunt importanți pentru un loc de muncă.

grafic art 100

Sursa datelor: Barometrul Starea Națiunii, august 2018

Modalitatea de calcul. Pentru fiecare item, am adunat răspunsurile pozitive, pe cele negative și pe cele neutre. Am calculat un indice al opiniei dominante ca diferență dintre răspunsurile pozitive (acel item este important) și cele negative (acel lucru nu este important) înmulțită cu diferența dintre total respondenți și răspunsuri neutre. Am raportat la total respondenți și am înmulțit cu 100. Scorul rezultat variază astfel de la -100 la +100 și reflectă măsura în care fiecare item este important. Cu cât este mai aproape de +100 cu atât sunt mai mulți cei ce cred că motivația respectivă este importantă pentru un loc de muncă.

Majoritatea respondenților au indicat mai toți itemii ca fiind importanți, dar apar câteva diferențieri interesante. Astfel, cel mai bine cotați sunt itemii ce aduc motivații extrinseci muncii: venitul și siguranța. În apropiere, se plasează câteva motivații intrinseci: dezvoltarea personală (posibilitatea de a învăța, posibilitatea de a realiza ceva, potrivirea cu abilitățile proprii), precum și a fi tratat egal cu ceilalți. Se adaugă utilitatea socială a muncii.

La polul opus se află motivațiile legate de timpul de muncă. Acestea atrag mai puține răspunsuri favorabile decât restul, ceea ce confirmă importanța motivării extrinseci. Responsabilitățile, lucrul cu oamenii, posibilitatea de a avea inițiativă, gestiunea timpului nu atrag la fel de multe aprecieri pozitive, arătând că românii se centrează preponderent pe a acumula și a investi în propria dezvoltare, nu în calitatea vieții.

Graficele și interpretarea au fost puse la dispoziție de Bogdan Voicu și Flavia Durach, membri în echipa proiectului „Starea Naţiunii”.

www.starea-natiunii.ro