Acest site foloseşte cookie-uri. Prin continuarea navigării în site, accepţi modul în care folosim aceste informaţii. Află mai multe aici

X

Cultura reprezintă principala putere de tip soft a unei națiuni. Acest concept a fost propus de către Joseph Nye (Universitatea Harvard) pentru a descrie capacitatea unui stat de a atrage opinia publică de partea sa, de a sensibiliza și persuada în relațiile internaționale altfel decât prin mijloace coercitive. Abilitatea unei națiuni de a-și impune influența de tip soft este strâns legată de forța sa culturală. Nu de puține ori, cultura joacă rolul unei pledoarii mai eficiente decât puterea brută ori propaganda.
În acest sens, un indicator relevant pentru a măsura potențialul și dinamica schimburilor culturale ale unui stat îl reprezintă comerțul cu bunuri culturale (pondere export/ import) raportat la totalul comerțului Uniunii Europene. Dacă reuşesc să se impună pe piaţa culturală concurenţială, bunurile culturale pot deveni branduri cu o contribuţie substanţială la dinamica raporturilor de tip soft dintre state.   

 grafic art 40

Sursa datelor: Eurostat http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=cult_trd_prd&lang=en

Indicatorul este unul structural și descrie contribuția (exprimată procentual) fiecărui stat din UE la totalul comerțului cu bunuri culturale din UE.

 

Contribuția României la totalul exporturilor (intra și extra comunitare) cu bunuri culturale este modestă comparativ cu statele din regiune. Singura care se individualizează în acest sens este Polonia, care se plasează vizibil deasupra României, Bulgariei și Ungariei. Mai mult decât atât, contribuția Poloniei la exportul de bunuri culturale la nivel global cunoaște o creștere spectaculoasă începând cu anul 2013. În schimb, România este responsabilă pentru numai 0,25% din totalul exporturilor culturale intra și extra comunitare, „concurând”, umăr la umăr cu Bulgaria și Ungaria. Decalajul dintre România și Polonia, liderul regional pentru acest indicator, este de peste 6 puncte procentuale.
La nivelul Uniunii Europene, în anul 2015, liderii absoluți ai exporturilor de bunuri culturale sunt, deloc surprinzător, Marea Britanie (32,62%), Germania (18,1%) și Franța (10,01%). În ierarhia menționată, România ocupă poziția 23, urmată de Lituania, Croația, Bulgaria, Malta și Cipru.
   

Graficul şi interpretarea au fost puse la dispoziție de Flavia Durach, Alina Bârgăoanu și Raluca Buturoiu, membri în echipa proiectului „Starea Naţiunii”.
www.starea-natiunii.ro